≡ Menu

Tilmed dig til et inspirerende nyhedsbrev

Du modtager nyhedsbrevet, når der er nyt på bloggen, dvs. gennemsnitligt engang om måneden. Emner er tips og tricks til tekstforfatning, SEO og Content Marketing. Du bliver aldrig spammet og får kun fyldestgørende insights

Danske Pagemodo laver verdens første CMS til Facebooksider

ANMELDELSE: Det danske firma Pagemodo buzz’er i øjeblikket på sociale medier med deres nye Content Management System (CMS) til design af unikke faner på Facebook. CMS’en er hjemmesidens backend eller skabelon, hvor du indsætter tekst og grafik.

Selv fik jeg nyheden via en Tweet fra Tokyo. Pagomodo er tilsyneladende first movers i hele verden. Ideen er fremragende – én af dem, der med tiden uundgåeligt skulle findes på, og som vi helt sikkert ser realiseret fra mange fløje de kommende år. Firmaets web-setup plus selve systemet fungerer upåklageligt. De eneste ”men’er” er, at de af Pagemodo’s løsninger, der ikke er gratis, i øjeblikket er lige peprede nok, og at udviklerne næppe endnu har designet templates nok til, at den brede almenhed af virksomheder på Facebook får dækket de individuelle behov.

For virksomheder, der vil tages seriøst på Facebook…

Storyhunter giver 5 gratis konsulenttimer til den, der kan finde et firma blandt top 1.000 af virksomheder med flest fans på Facebook, der ikke har sine egne specialdesignede sider. Det er ikke dem, der giver virksomheden succes på Facebook, men de er én af de nødvendige ingredienser. De gør, at forbrugerne tager virksomheden seriøst, giver den en professionel profil og gør siden unik, lækker og indbydende.

Normalt designes siderne med Facebook Markup Language, fbml. Det kræver kendskab til kodning. Har virksomheden ikke det in house, må de hyre professionelle som Storyhunter. Midt i en finanskrise afhjælper Pagemodo et behov hos især små virksomheder, der gerne vil give Facebook marketing en chance uden nødvendigvis at betale for det med andet end tiden, det tager at engagere sig.

Få og ufleksible templates

Selve hjemmesiden, hvor du køber produktet, er som den slags bør være. Du signer up og logger in. Du læser om produktet. Der er videopræsentation / -vejledning (tjek den i multimedie-boksen øverst til højre) og forum, hvor du kan spørge og foreslå forbedringer til systemet.

På Pagemodos forum opfordres brugerne til at komme med gode ideer til videreudvikling af systemet og stille spørgsmål ved problemer

Pt. tilbyder Pagemodo syv templates. Du vælger den, der passer bedst til din virksomhed og produkter. Som udgangspunkt er det udmærket, men templates er meget ufleksible. Noget så elementært som at indsætte links er ikke muligt endnu. Der findes ingen mulighed for at justere felterne, hvor der indsættes tekst og billeder. Har du ikke lige billeder nok, fylder teksten for meget – tvinges du til at vælge en anden template af det noget begrænsede udvalg (Opdatering af 19.9.2010 – det er imellemtiden blevet muligt at indsætte både links og tekstbokse – jf. evt. ophavsmand til systemet, Thomas Kjeldgaards kommentar nedenfor).

Problemet kan selvfølgelig afhjælpes ved design af en lang række nye templates, men igen – hvor mange skal der til før den enkelte virksomhed finder den, der dækker det unikke behov? Alternativet er at ’åbne’ backend og ligesom i WordPress give brugerne mulighed for selv at fastsætte rammer for tekst og billede.

Systemet virker perfekt

Du vælger dine templates og går videre til, hvor du designer fanesiden. Pagemodos skabeloner responderer hurtigt og uden fejl. CMS’en virker faktisk bedre end Facebook, der af og til melder fejl, når du foretager ændringer i dine annoncer, uploader nye billeder eller på anden måde justerer din profil eller sider. Thomas Kjeldgaard og Jakob Lykkegaard Pedersen, der har lavet systemet, kan virkelig deres håndværk.

Jeg har ikke prøvet embedding af video, som kun er en mulighed i den store pakke, det vil sige den, du betaler for. De gratis templates virker imidlertid nøjagtigt, som Pagemodo lover.

Én gratis – resten koster i øjeblikket dyrt

www.pagemodo.com kan du signe op og få én template gratis. Vil du have flere til din egen side, eller sælger du designs fra platformen til virksomheder, må du betale for det. For 399 dollars pr. år får du 15 faner til din rådighed og sparer 30 procent i forhold til månedsprisen. Pris pr. måned for den store pakke ligger på 59 dollars. Med de syv temmelig funktionelt begrænsede templates, som Pagemodo tilbyder indtil videre, skyder abonnementsløsningen og især prisen over målet. Der skal videreudvikling til, før systemet bliver pengene værd.

Pagemodo Priser

Systemet virker, men de kommercielle løsninger er ikke just billige, og så er det, du køber abonnementer

Til sammenligning gav jeg 164 dollas (lige præcist 1.000 danske kroner) for WordPress-temaet ’Thesis’, som er lavet af Chris Pearson og bruges på www.storyhunter.dk. Det er cirka 1.000 gange mere kompliceret end Pagemodo’s, og Pearson har givetvis lagt ligeså mange gange flere arbejdstimer i temaet. For en merpris af 40 dollars kan jeg sætte sitet op for mine kunder. Fortsat: mit er mit, og kundens er kundens.

Pointen er, at nok er virksomheder top-interesserede i Facebook for tiden, men vi befinder os stadig i en krise, og der er stadig stor skepsis overfor marketing på social medier. De to udviklere – som givetvis har knoklet r… ud af bukserne uden endnu at se den helt store fortjeneste – skal passe på, at prisen ikke kommer til at virke for overvældende. Alle ved, at det tager tid at opbygge en fanskare på Facebook. Derfor stiller undertegnede sig betænkelig ved, at de kræver penge pr. måned eller år og for det andet, at de kræver så mange. Fortsætter de imidlertid med priser og abonnementsmodel, bliver rådet: Udvikl på livet løs og kommuniker tydeligere, hvad forbrugerne har i vente. Hvad bliver de næste features? Hvornår kommer de? Det fremmer købelysten!

Konklusionen bliver…

… at jeg må rose udviklerne for at have lavet et system, der virker og har gode potentialer for videreudvikling. I øjeblikket er systemet brugbart for de rette virksomheder. På Pagemodo’s demoer kan du se, hvor lækre deres sider kan blive.

Flere websteder varsler lignende systemer uden at præsentere noget konkret. Firmaet FlashMint.com kommer tættest på. De sælger templates, som de påstår, brugerne kan uploade grafik og tekst på for 17 dollars stykket. Problemet er, at deres demoer ikke virker. I skrivende stund kan du ikke prøvedesigne din side eller teste templates, før du køber dem. Ingen andre derude er tilsyneladende nået så langt som Pagemodo. Også det kan udviklerne klappe hinanden på skulderen for.

Når det er sagt, kunne jeg ideelt set tænke mig større fleksibilitet i de enkelte templates, faste priser og løfter om kommende updates. I øvrigt er løsningen, der ikke bærer Pagemodo logo, som embedder video og som virksomheden køber, der virkelig ønsker at yde det bedste på Facebook, for dyr i hvert fald i øjeblikket. Ikke desto mindre ønskes held og lykke med projektet og tillykke med arbejdet, der er gjort!

Hvis du – kære læser – har erfaringer med Pagemodo, sætter jeg pris på din kommentar. Hvis du har ros eller ris til indlægget, bør du heller, hverken tøve eller tie.

Hold dig i øvrigt orienteret om Storyhunter, god og effektiv webkommunikation og sociale medier ved at følge mig på Twitter her. ‘Synes godt om’ på Facebook her. Vi kan også tales ved på LinkedIn. Forbind dig til mig her!


MODTAG UPDATES!
Lær hvordan du gør dig synlig online,
skaber trafik og bedre konvertering

* Skal udfyldes




Efterlad en kommentar

  • Jakob Lykkegaard Pedersen 14/09/2010, 14:47

    Hej Torben!

    Tusind tak for din ærlige anmeldelse. Der er dog lige nogle ting, jeg må kommentere på :-)

    1. Pris: Vi har sat prisen ud fra konkurrencen på markedet og hvad, der giver bedst mening. Vi giver en gratis version væk, som folk kan bruge så længe de vil, så hvis man ikke har behov for mere, er det en super gave fra os ;-)

    Vi har valgt at tage betaling pr. Måned. Det starter ved 9$ og ender på $59 for den store pakke. Den er beregnet til folk, der sælger siderne videre. Det synes jeg, er en god pris, da sider, som disse koster imellem $200-1000+ hos enhver Page designer. Hvis du kan lave det selv, er der penge at spare. Samtidig med, at du selvfølgelig kan ændre i designet lige så tosset, du vil.

    2. Link: Vi har netop i dag givet mulighed for flere links på siden, så det problem er nu løst ;-)

    3. Funktioner Vs. brugervenlighed: Der vil selvfølgelig komme mange flere funktioner. De kommer næsten på ugentlig basis, men vi prøver på ikke at køre for langt over i Wordpress-stilen, hvor der stadig skal en grafiker ind over, før tingene fungerer. Alt bliver lavet, så alle kan uploade få billeder og få en flot side umiddelbart. Der er ingen redigering i PS – bare upload, juster, installer. Men som sagt er mange nye brugervenlige funktioner er på vej.

    Tusind tak for din mening. Som du også skriver, hører vi godt efter, når brugere kommer med tips og nye ideer, vi kan udføre.

    Jakob
    Co-Founder at Pagemodo
    P.s. Jeg ser frem til de 15 gratis konsulent timer: http://www.facebook.com/converse ;-)

    Reply
    • Torben Slot Petersen 14/09/2010, 21:52

      Hej Jakob

      Goddanm’it, så fandt du alligevel én side uden specialdesignede faner – endda indenfor top 120. … Jamen sådan går det, når man gambler!

      … Men hvad kan jeg så gøre for jer? I er jo temmelig godt orienteret om sociale medier i forvejen. Skulle det være noget presse måske? Hvis det er en ide – så lad mig undersøge om, vi kan få skudt et interview eller lignende af til for eksempel Børsen eller Berlingske Business. Hvis I hellere vil bruge de femten timer på en anden tjeneste, sig til. Jeg tror i øvrigt, jeg sætter min indsats ned til 5 konsulenttimer for fremtiden. Der er jo nok flere Ninjas derude.

      Ang. 1): Fra mange virksomheders perspektiv ser jeg et problem med den gratis version i, at den bærer jeres logo. Især de virksomheder, der henvender sig til meget stilbevidste målgrupper, ville jeg tøve med at anbefale den gratis løsning. Simpelthen af frygt for, at folk kalder brand’et nærigt eller billigt. Jeg taler her om virksomheder i modebranchen, bilbranchen, eventbureauer, hotel & restauration, underholdningsindustrien etc. Folk i disse kan så købe en side af et konsulentbureau som Storyhunter, men hvorfor kan de ikke købe den af Pagemodo vel og mærke uden af hænge på en 12-13 sider, de aldrig får brugt? Jeg medgiver dog, at virksomheder, der nok satser på kvalitets-, dog mindre på stilbevidste målgrupper, som fx en efterskole, et håndværksfirma eller lignende kan få stor nytte af den gratis side.

      Mht. pris er jeg enig i, at jeres løsning er billig i forhold til enhver page designers. Jeg forstår også, at det er klogt at sætte prisen i forhold til markedet. Imidlertid er der stadig forskel på, hvad kunden får for pengene hos en sådan og Pagemodo. Måske er vejen ud, at kommunikere tydeligere, hvordan I akter at videreudvikle systemet. Hvad er målsætningerne? Hvad kan kunderne forvente?

      Jeg holder stadig fast på kritikken af abonnementsløsningen. Jeg kan bedst lide, at mit er mit, men medgiver, at der ingen præcedens findes på området. Der er flere måder at gøre tingene på.

      Ang. 2): Fedt, at brugerne allerede kan linke fra siden.

      Ang. 3): … Taget til notat. Desuden er det også en kunst at gå den vej, du planlægger uden de store afstikkere.

      Tillykke også med en god griner. Lad os tales ved om de 15 timer, jeg skylder jer. Hvis det er presse, I vil have, bør vi rykke på det snart,

      Torben

      Reply
  • Thomas Kjeldgaard 15/09/2010, 13:35

    Hej Torben

    Rigtig mange tak for din feedback! Feedback betyder rigtig meget for os. Det er også godt, at du er ærlig :-)

    Håber, du er frisk på et par spørgsmål & kommentarer ;-)

    1) “at de af Pagemodo’s løsninger, der ikke er gratis, i øjeblikket er alt for dyre”. Tænker du her på prisen i forhold til, hvad brugeren får? Ca. 15 Dkk pr. måned for en Facebook side, som brugeren kan opdatere så tit, som hun har lyst incl. hosting – er det “alt for dyrt” endda…?

    2)”løfter om updates”: Hvor kunne du godt tænke dig at modtage løfter om updates?

    3)”I øvrigt er løsningen, der ikke bærer Pagemodo logo, som embedder video og som virksomheden køber, der virkelig ønsker at yde det bedste på Facebook, for dyr”. Denne løsning er tiltænkt Agency’s, som vil bruge Pagebuilderen til at designe Facebook pages og videresælge, så ca. $2 pr måned for en side agency’s kan sælge til min. $100 er vel ikke en så skidt forretning endda ;-) Hvad syntes du?

    Updates:
    Vi har lige nu lanceret, så brugere kan indsætte links til billeder samt tekst-boxe.

    I Den Nærmeste Fremtid:

    Nye video templates: “Like” siden for at se video (view some content) Sign up form, Picture slide show, Google analytics, Event calender der er integreret med Facebook, men stadig med mulighed for at customize samt masser af nye templates og optimering af Pagebuilderen ;-)

    Mvh
    Thomas Kjeldgaard
    Co-Founder at Pagemodo

    Reply
  • CNA Training 17/11/2010, 16:51

    Beneficial info and excellent design you got here! I want to thank you for sharing your ideas and putting the time into the stuff you publish! Great work!

    Reply
  • Christen Mau 30/11/2010, 22:05

    Hej Torben – Din blog gør mit arbejde lettere.  
    Ked af jeg ikke kendte den for 2 måneder siden, jeg havde da være del bekymringer færre. :-)

    /mau WLFM

    Reply
  • dental hygienist 02/12/2010, 06:54

    My cousin recommended this blog and she was totally right keep up the fantastic work. By the way – thank you God for Google Translate!

    Reply