Optimer dine Adwords og skab mere salg

Lær Photoshop, Illustrator, Indesign, Cubase og andre programmer via Youtube
29/01/2012
forbrydelsen-website
The Killing III, Episode 1: Søren Sveistrup Composes the Perfect Start of a New Season
08/10/2012

Leder du trafik fra Adwords til din forside?

Stop det!

Følg denne tretrins-raket og oplev en mangedobling af omsætningen, du skaber via dine Adwords

3-TRINS-RAKET: Dette indlæg henvender sig til små og mellemstore virksomheder, der bruger få eller mange penge om måneden på Adwords for at skabe mere trafik og større omsætning via deres hjemmeside.

Det er skrevet til virksomheder, der allerede har opsat Adwords-kampagner på fornuftige søgeord.

Det handler om vejen fra, at kunderne klikker til, at salget går igennem. Pointen er, at give dig nogle fif, der kan hjælpe dig med at få MEGET mere ud af pengene, du bruger på Adwords.

1. trin: Send kunderne direkte til landingssiden med dit tilbud

Rigtig mange især mindre virksomheder, der benytter Adwords, sender al deres trafik til forsiden af deres site. Sådan generer de måske en vis profit, men det er langt fra den smarteste måde at gøre det på, hvis du virkelig vil skabe resultater.

De fleste virksomheder sælger mere end ét produkt. De indretter deres Adwords efter målgrupperne, der er på shopping. Når de stadig sender alle, der klikker ind på forsiden, begår de den fejl, at de ikke serverer deres tilbud med det samme.

Sådan skuffer de kunden, idet kunden faktisk forventer at blive præsenteret for et tilbud, når vedkommende klikker.

Sådan beder de kunden tage stilling én gang for meget. Fra forsiden skal kunden nu til at søge videre hen på den relevante underside, hvor tilbuddet findes. Alternativt skal kunden selv stykke tilbuddet sammen via brudstykker, der findes forskellige steder på hjemmesiden.

EKSEMPEL: Storyhunter sælger tekstforfatning, PR og Adwords-optimering.

Jeg har Adwords-annoncegrupper sat op, så folk, der søger på PR finder mine PR-Adwords – så dem, der søger på mine andre ydelser, finder præcis den ydelse, de leder efter.

Hvis jeg sendte alle, der er på udkig efter en freelance PR-medarbejder til forsiden af Storyhunter.dk – ville folk ikke få mit tilbud på PR-fronten smækket lige i ansigtet med det samme.

På trods af det, at min annonce faktisk lover PR, skulle de for anden gang til at søge efter ydelsen – denne gang på min hjemmeside.

På min forside skulle de først finde menu-punktet ’Ydelser’. Dernæst skulle de navigere sig frem til PR-undermenuen. Det tager tid. Det tager hjernekapacitet og jeg mister købere undervejs.

Folk, der klikker på mine PR-Adwords, sender jeg direkte over på siden, der reklamerer for mine PR-ydelser. Jeg gør det lettest muligt for kunden at slå til på mine tilbud. … Det manglede bare.

Første skridt i optimering af din Adwords-kampagne er at sende folk direkte over på ydelsen eller varen, de leder efter og som matcher de Adwords, de reagerer på.

2. trin: Skriv landingssiden, så den sælger

Som ordet antyder, er en landingside det sted, hvor kunden lander, når vedkommende klikker på din bannerreklame – på dit gratis (organiske) link, der dukker op efter søgning i Google – eller som her, dine Adwords.

Det behøver ikke være så svært

Landingpages fra store firmaer indeholder ofte flot grafik, der sammen med tekstforfatterens ord taler direkte til kundens købelyst. Landingssiderne er gennem-testede – det vil sige, man har lavet flere af dem med varierende overskrifter, brødtekst og grafik og så har man testet, hvilken side, der sælger (konverterer) bedst.

Det behøver ikke være så svært.

Du behøver ikke ansætte en grafiker og tekstforfatter til mellem 800-2000 kr. i timen for at lave en landingsside, der mangedobler salget, du i forvejen skaber ved at sende folk ind på din forside. Du når rigtig langt, hvis du ved, hvordan du skriver en ordentlig salgstekst – og det skal jeg vise dig nu:

A.I.D.A. – tekstforfatterens formular, der altid virker

Folk, der beskæftiger sig med konverteringsoptimering og landingpages anerkender over en bred kam, at det ikke er grafikeren, men tekstforfatteren, der sælger varen på din hjemmeside.

Kort sagt er grafikken indpakning, mens teksten er det, der sælger.

Der findes flere måder at skrive salgstekster på. Den jeg vil vise, er den ældste og mest anerkendte. Det er brugt af tekstforfattere langt før, internettet blev opfundet. Den virkede for 100 år siden, hvor den blev brugt på plakater og flyers. Den virker nu, hvor den blandt andet bruges på nettet.

A (Attention) – væk opmærksomhed

Hvad er det, der fanger din opmærksomhed, når du går ind på Ekstrabladet.dk eller en anden netavis?

Det er selvfølgelig overskrifterne. Det er overskrifterne og de små tekster, der står lige under (taglines eller resumerne), som får dig til at klikke på den enkelte artikel.

Når det kommer til salgstekster er dynamikken den samme. Det er overskriften og nogle gange artiklens resume, der får dig til at læse videre.

Det er pointen med salgstekstens overskrift. Den skal ikke nødvendigvis informere – ikke nødvendigvis opsummere. Den skal fange læserens opmærksomhed og få læseren til at læse videre.

Den må meget gerne tale til følelserne. Fx kan du nævne det primære tilbud, du giver til kunden. Tjek et eksempel fra Storyhunter.dk

A.I.D.A. - Attention-afsnittetHer er én til at gribe din opmærksomhed. Er du lille eller mellemstor virksomhed? Får du ikke lyst til at læse videre?

At fange din opmærksomhed og få dig til at læse videre er det eneste formål med teksten. Den skal selvfølgelig være repræsentativ for resten af artiklen, så læseren ikke føler sig snydt undervejs, men ellers er der ingen regler.

Hvis du ikke fanger læserens interesse med det samme, kan den videre tekst være nok så fremragende. Folk læser den ikke. Du mister i hvert fald mange, før du overhovedet er begyndt.

I (Interest) – væk interesse

Nu har du fået kundens opmærksomhed. Når det sker, har du laaang tråd.

Relativt lang tråd.

Nu kan du præsentere de fakta, der skal med før, at tilbuddet giver mening.

Hvilken ny forskning bakker tilbuddet op? Hvad siger trenden om dit produkt? Hvad er det specielle ved din virksomhed og hvad kan du, som ingen andre evner?

Se interest-aspektet i teksten, vi allerede har taget hul på:

A.I.D.A. - Interest-afsnittetI Interest-afsnittet kan du levere fakta. Du kan resonere. Du har opmærksomheden og nu kan du indvie kunden i din tankegang, for nu hører kunden efter. Det har overskriften eller attention-afsnittet sørget for.

Men vær ikke for lang i spyttet. Gør det kort og forførende og når du er færdig, så opsummer fordelene, dit tilbud giver til kunden.

D (Desire) – Tal til målgruppens lyster

Du har allerede indviet kunden i dit tilbud. Alle detaljer, kunden skal vide er allerede beskrevet. Nu skal du opsummere fordelen ved tilbuddet, før du fortæller kunden præcis, hvad vedkommende skal gøre for at købe.

Som oftest lister jeg fordelene op under Bullet Points, som…

  • Spar tid
  • Får flere penge mellem hænderne
  • Få bedre kvalitet…

I eksempel-teksten gør jeg det samme:

A.I.D.A. - Desire-afsnittetHer skal du være opmærksom på forskellen mellem features og benefits, altså egenskaber og fordele for din kunde.

Hvis du nævner en egenskab ved produktet, skal kunden selv tænke sig til fordelen:

Køb Computer

  • 500 gb harddisc
  • 6 gb ram
  • I7 Intel processor

Det kræver en tankeproces og nogle gange endda research. Tankeprocesser kræver tid og energi. Derfor er det i de fleste tilfælde bedst, hvis du sparer kunden for dem og nævner fordelene med det samme:

  • Få al den harddisc-plads, du behøver
  • Du vælger selv, hvor mange tunge programmer, du vil arbejde med ad gangen
  • Få den hurtigste computer på markedet

Det er lidt af et paradoks, at netop computere for det meste sælges via features og jeg kan kun gisne om årsagen.

Jeg tror, at det er fordi, at alle der ikke selv har forstand på computere, har for vane at levere features videre til én af deres venner, der er ekspert – som så kan sige god for maskinen. Når lige det kommer til computere, tror jeg også, at folk der har forstand på dem, i meget høj grad alene stoler på fakta. Sådan har jeg det selv. Måske derfor er computere af undtagelserne til reglen.

A (Action) – sig, hvad kunden skal gøre for at købe

Nu skal du fortælle, hvordan kunden indløser billet.

Hvad er dit Call to Action?

Skal kunden ringe til dig og høre nærmere? Lukker du handlen pr. telefon? Skal kunden lægge i kurv og frem med Dankortet? Skal han tilmelde sig med kontakt-oplysninger? Skrive til dig? Hvad skal kunden gøre for at få fingrene i dit tilbud:

A.I.D.A. - Dit Call to ActionAndet skridt er at skrive en landingsside, der gør, hvad den kan for at sælge varen. Brug A.I.D.A. til formålet.

Her har jeg blandet lidt Interest ind i mit Call to Action.

I min opfordring til kunden fortæller jeg, at han sparer nogle penge, hvis han reagerer med det samme. Det er fakta, men det er også en ekstra fordel, som måske motiverer til køb.

Se den samlede salgstekst i let redigeret udgave på Optimer dine Adwords.

3. trin – Test om landingssiden virker

Skriv flere udkast til salgsteksten og test, hvad der konverterer bedst.

Er du i tvivl om, hvilken overskrift, der virker, så skriv to sider med forskellige overskifter og den samme brødtekst derunder.

Lav to forskellige annoncegrupper med samme Adwords, der linker til hver af siderne. Iagttag, hvilken side, der giver flest tilmeldinger, mest salg eller hvor kunderne mest gør, hvad du vil have dem til. Sådan tester du, hvilken overskrift, der virker bedst.

Tredje skridt er test af dine landingssider. Brug Konverteringssporing. Husk også at spørge indtil, hvordan kunden fandt frem til dig, hvis dit Call to Action er ‘Ring til os’.

Konklusion

Hvis du vil styrke din indtjening via Adwords – tænk dig om

  1. Trin: Led trafikken hen til en landingsside
  2. Trin: Skriv din landingsside efter A.I.D.A.-modellen – der virker hver gang
  3. Trin: Test forskellige udgaver af landingssiden og vælg den, der konverterer bedst

Hvis du følger denne tretrins-rakat, har flair for skriveri og øver dig lidt, kan du sagtens gøre arbejdet selv. Ellers ved du, hvem du ringer til uden, at det koster parcelhuset.

Jeg skal i øvrigt sige, at enhver kommentar til indlægget er velkommen.

Hvis du har spørgsmål til din egen brug af Adwords – kan du også forklare dig i kommentarfeltet.

Lever gerne referencer, så jeg kan studere sagen nærmere. Hvis din case er interessant, skal jeg forsøge at give dig et bud på, hvad der er op og ned.

Husk også mit nyhedsbrev, hvis du vil læse mere fra mine hænder.

Tak for nu.

Af Torben Slot Dabelsteen
Af Torben Slot Dabelsteen
Torben er journalist & cand. mag. i filosofi & etnologi. Til dagligt arbejder han som tekstforfatter med produktion af indhold til nettet. Desuden specialiserer han sig i SEO, PR & Content Marketing.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *