Advertorials som Content Marketing
26/03/2013
Content Marketing / Linkbuilding i pressearbejdet
28/03/2013
Advertorials som Content Marketing
26/03/2013
Content Marketing / Linkbuilding i pressearbejdet
28/03/2013

Artiklen diskuterer konkrete eksempler på Content Marketing. Det er initiativer, der kan udføres af mellemstore og store virksomheder. Få nye ideer og læs, hvordan entreprenører på nettet har gjort.

Det mest geniale Content Marketing-initiativ, jeg kender af den type, jeg vil omtale her, er uden tvivl SEO-konsulent Anders Saugstrup og medarbejderne fra AB Gruppen, Johnny Krogsgård og Michael Müllers linkbuilding for Energihjem.dk. Det er én af AB Gruppens hjemmesider.

Se Anders’ video om casen her eller nedenfor:

Se selve det stykke Content Marketing, de tre producerede her.

Ikke kun har initiativet givet rigtig mange rigtig gode links. Det var også billigt.

Ifølge Anders har det kostet i omegnen af 30 effektive konsulenttimer, 50 timer for de filippinske tegnere, der lavede tegnefilmen, plus de timer som AB-Gruppens medarbejdere lagde.

Hvad er proceduren?

Jamen, den virker sådant set forholdsvis enkel – men der skal en god portion snilde og kreativitet til at lave den slags tiltag med succes.

  1. Du skal identificere en gruppe ensartede hjemmesider, du designer indholdet til
  2. Du skal identificere hjemmesidernes behov for content
  3. Du skal levere indholdet i en form, som målgruppen kan bruge
  4. Du skal have målgruppen til at linke tilbage, når de bruger dit content

På alle 4 områder har trioen været rigtig dygtige.

Især de to første punkter kræver kreativitet og erfaring.

Det er smart at italesætte danske svømmehaller. De bruger rigtig meget energi, så hjemmesiden, der linkes til, er 100 % relevant for målgruppen. De tre linkbuildere er gået videnskabeligt til værks. De har ikke bare skudt i tågen, men faktisk spurgt, hvilket indhold hjemmesiderne kunne bruge.

Herfra har det været at finde vinklen og producere indholdet, som jeg også synes, er blevet rigtigt godt.

Hvem kan bruge strategien?

Som virksomhed skal du have en udpræget filantropisk profil, før du kan bruge den. Det er filantropi og altruisme, der skaffer dig dine links. Content må nødvendigvis være socialt balanceret, grønt eller det, der ligner. Er det ikke rigtigt?

Well.

Hvis du kan producere indhold, som kasinoer i Europa kan bruge eller give brugbare tips til squatting orgasms, kunne man sagtens forestille sig, at både poker- og pornosites ville bruge dit materiale. Jeg kommer ikke på, hvordan den skulle drejes og præsenteres, men i teorien kunne det blive gjort, selvom ingen mig bekendt har forsøgt sig med noget lignende.

Afhængigt af, hvem du er – af produktet, du sælger og kampagnen, du kører – kan du lave apps, widgets, tools, infografik, podcasts / webinars og video-tutorials. Du kan lave computerspil, storytelling, væsentligt og samfundsrelevant journalistik over produktet – producere White Papers, e-bøger – oprette communities og fora, der diskuterer emner, relevante for din målgruppe og som hjælper den enkelte deltager.

Et tool som TDC’s Test din bredbåndshastighed, der viser din down- og upload-hastighed har flere links end, du kan tælle via Bing Webmaster Tools.

Hvorfor?

Fordi alle, der spekulerer over deres internethastighed, får den nødvendige information ved at bruge redskabet.

Igen er vinkel og målgruppens behov det afgørende.

Hvem er målgruppen? Hvad er vinklen til Content, de kan bruge og hvordan leverer du varen, der vækker opsigt, bliver brugt og får folk til at linke tilbage?

Tænk over det. Måske er det en vej, I burde gå.

Inspiration

For mere inspiration kan du læse artiklen, Linkbuilding til Affiliate hjemmeside af Jonathan Lindahl. Jonathan interviewer 10 eksperter om, hvordan de bygger links. Artiklen er en guldmine af ideer til Content Marketing. Ikke alle, men mange af strategierne koncentrerer sig om emnet, fordi det i dag er den eneste metode, der udelukkende baserer sig på relevans og kvalitet og som for alvor er fremtidssikret.

Du kan også læse 100 Content Marketing Examples af Joe Pulizzi fra The Content Marketing Institute. E-bogen leverer, hvad den lover i titlen.

Læs flere artikler i serien:

  1. CASE: Content Marketing via brugbare søgemaskineoptimerede artikler – for små niche-virksomheder
  2. Gæsteblogging som Content Marketings-strategi – for små og mellemstore virksomheder
  3. Sponsorerede historier som Content Marketing – for små, mellemstore og store virksomheder
  4. Content Marketing på kampagne-niveau – for små, mellemstore og store virksomheder
  5. Content Marketing / Linkbuilding i pressearbejdet – for mellemstore og store virksomheder

 

Har du brug for Content Marketing?

 

Tjek ydelsen her

 

Af Torben Slot Dabelsteen
Af Torben Slot Dabelsteen
Torben er journalist & cand. mag. i filosofi & etnologi. Til dagligt arbejder han som tekstforfatter med produktion af indhold til nettet. Desuden specialiserer han sig i SEO, PR & Content Marketing.

9 Comments

  1. Mange tak for den fine omtale 🙂

  2. […] Content Marketing / linbuilding: CSR-strategien – for mellemstore og store virksomheder […]

  3. […] Content Marketing på kampagne-niveau – for små, mellemstore og store virksomheder […]

  4. […] Content Marketing på kampagne-niveau – for små, mellemstore og store virksomheder […]

  5. […] Content Marketing på kampagne-niveau – for små, mellemstore og store virksomheder […]

  6. Mange tak for, at du nævner indlægget på min blog – det glæder mig 🙂

  7. […] Content Marketing på kampagne-niveau – for små, mellemstore og store virksomheder […]

Skriv et svar til Content Marketing / Linkbuilding i pressearbejdet Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.