Fra ukritisk til engageret forbruger

Fra modvilje til engagement
18/05/2020

Fortællingen om de kedelige printerpatroner der blev spændende

Billig toner | Billig Blækpatroner Her | Stort udvalg i DKHvordan kan en dims, som forbrugerne ofte ikke engang kender navnet på, blive den ombejlede helt i et gribende eventyr?

Produkter eller delmateriel til maskiner og teknologi kan synes så upersonlige, at det kan virke nærmest umuligt at skabe en god fortælling med produktet som hovedrolleindehaver.

En god historie om et usexet produkt

Opgaven, som Storyhunters forfattere fik, var at udarbejde markedsføringsmateriale til en virksomhed, der leasede printere til små og mellemstore organisationer.

Kunden havde i mange år ernæret sig ved salg af kompatible printerpatroner – altså patroner, der var kopier af de originale patroner og derfor meget billigere – men havde altså nu omlagt store dele af sin forretning til udlejning af printere.

Printerpatroner kender de fleste til, men mange vil nok også medgive, at det ikke er det mest spændende produkt i den moderne verden. En simpel plastikboks med blæk eller tonerstøv indeni, der som regel bare er besværlig at skifte og dyr at anskaffe sig. Et nødvendigt onde med andre ord.

Sådan fører de dig bag lyset

Løsningen blev at udnytte kundens mangeårige erfaring med produktet og skabe en kritisk fortælling, der engagerede forbrugerne.

Kunden stillede en gratis rapport til rådighed i sit markedsføringsmateriale, hvori potentielle kunder kunne læse, hvordan de blev, hvis ikke ligefrem snydt, så i hvert fald taget en smule ved næsen af deres egen printer. Mange printermodeller viser nemlig, at patronen er løbet tør, længe før den er det. Men heldigvis kan man ved hjælp af nogle få indtastninger på printeren nulstille den og derved omgå problemet.

Værdifulde råd fra en ekspert

I rapporten kunne man læse dette samt andre gode råd til, hvordan man undgik en række problemer med sin printer, som både koster tid og penge. Printerudlejeren, der stillede denne rapport til rådighed, fik ikke alene karakter af uvildig ekspert på området, men også som en, forbrugerne havde lyst til at henvende sig til, næste gang de skulle købe patroner eller endnu bedre: leje en printer, som var rapportens ultimative råd.

Den uengagerede forbruger var pludselig blevet både kritisk og købedygtig i forhold til et produkt, der tidligere ikke havde den mindste interesse.