Gæsteblogging som Content Marketings-strategi
25/03/2013
Content Marketing på kampagne-niveau
27/03/2013
Gæsteblogging som Content Marketings-strategi
25/03/2013
Content Marketing på kampagne-niveau
27/03/2013

En god strategi til at få både eksponering og links til dit site; dermed højere placeringer i søgemaskinerne – er at bede bloggere skrive om dig til gengæld for gaver eller kontanter.

Journalister fra den etablerede presse tager typisk ikke imod penge, men det gør bloggerne, hvis du vinkler den rigtigt. …Og her findes ROI.

I øvrigt vil de fleste websites kunne bruge strategien

Content marketing - give it awayHey – jeg læser din blog og tænkte på om, du havde lyst til at skrive om vores webshop. Vi sælger ure på www.xxxembel.dk og du kan vælge et dameur til 1.500 kr. kvit og frit fra shoppen, hvis du gider skrive et indlæg om dameurene, vi sælger. Vi kan måske også aftale et kontant-beløb, hvis det er mere interessant.

Vinkel osv. er i det store hele op til dig, men vi kan lige snakke sammen i telefonen. Vi har enkelte krav til artiklens længde og kategorien af ure, du linker til.

Skriv eller ring, hvis tilbuddet frister, men ha’ det godt under alle omstændigheder

Kh. Ninja

Ikke dyrt – billigt

Med dette lille brev kunne jeg som webshop, der sælger ure, henvende mig til mode- og livsstil-blogs. Ad den vej vil jeg både kunne skabe eksponering over for en hel masse læsere fra min målgruppe – men også nogle gode backlinks fra blogs med Page Rank 3 – 4 i nicher, der jo matcher eller i det mindste krydser temaet for min webshop.

Jeg forklarer om lidt, hvorfor netop den slags backlinks er guld værd for dine placeringer i Google (SERP).

Sponsorerede historier og eksponering

Hvad angår umiddelbar synlighed, eksponeres du overfor en målgruppe, som bloggen, du publicerer på, har bygget op gennem længere tid.

Hvis bloggen bevæger sig i din niche, taler den meget ofte direkte til en samlet del af din målgruppe. Sponsorerede historier er en mulighed for podietid overfor nye samlinger af segmenter, du ikke når andre steder?

Advertorials og Markedsføringslovgivningen

Hvis du får blogs, aviser, blade eller andre medier til at skrive om dig for gaver eller penge, skal der i følge lovgivningen meget tydeligt fremgå, at historien er sponsoreret – at det er en Advertiorial, annonce eller reklame for dit brand/produkt.

Du skal også vide, at det hovedsageligt er dit ansvar som annoncer, at alle forstår – at du har betalt for at få historien bragt.

Det her et ret uafklaret område, hvor man følger nogle standarter, der er stukket ud fra – hvad der svarer til – den amerikanske ombudsmand, siger Lektor, Phd. fra CBS, Jan Trzaskowski, som bl.a. forsker i markedsføringsret.

Som udgangspunkt er den, der står bag den sponsorerede historie, ansvarlig for, at modtagerne ikke bliver vildledt til at tro, at de sidder med gængs journalistik. Mediet har også et ansvar, men det sekundært. … Som annoncør kan du så gøre mediet opmærksom på, at det ifølge lovgivningen skal fremgå, at artiklen er en reklame. På den måde kan du flytte noget ansvar over på mediet, siger Jan Trzaskowski.

Hvis du vil følge alle regler både i forhold til dansk lov og Googles retningslinjer, skal der tydeligt stå, at historien er en reklame. Desuden skal links, der peger på dit site være nofollow. Derved får du mindre mindre eksponering og ingen SEO-mæssige fordele.

Jeg opfordrer ingen til at bryde den gældende lovgivning i Danmark – men hvis ikke du under nogen omstændigheder kan blive snuppet, vil jeg gerne give tricks til, hvordan du snyder Google.

Hvis du får udgiveren til at markere via et et billede, at artiklen er en reklame – fx et skilt, hvorpå der står: DETTE ER EN REKLAME FOR X – kan du få budskabet meget tydeligt frem for brugerne. Som Google-maskinen virker nu, vil den ikke kunne opdage det. Google kan nemlig ikke læse billeder. Det er der ingen maskiner, der kan endnu. Selv facebook vil ikke kunne gøre det indenfor de næste 10 år. Det er min profeti.

Advertorials og SEO

Nå, men videre i teksten!

Lad os sige, jeg har 10 forskellige generiske kategorier af ure på min shop: herreure, dameure, børneure, sportsure, vækkeure, vægure osv. Det er dem min linkbuilding koncentrerer sig om – bare for at give et eksempel.

Jeg sender mit brev til 10 blogs i relevante nicher med PageRank 3 – 4.

6 af dem accepterer mit tilbud og skriver om min webshop.

For 9.000 kr. (eller lad os bare sige 18.000) + tiden det tog at finde blogs og aftale nærmere, får jeg noget nær de bedste links, der findes derude.

Det er links fra sites med høj Page Rank, fra velkendte authors, fra sites med trust. Det er dofollow links fra content_area – alt i alt de bedste links, der findes derude.

Alligevel lyder 1.500 – 3.000 kr. måske af meget for et link – men det er jo ikke kun linket, du får. Du for også omtale på blogs med mange besøgende – her pr. mdr. mellem 20 og 100.000 unikke – og ja … links fra PageRank 4-sites rykker virkelig i SERP.

Når det kommer til langt de fleste kategorier af varer, der sælges fra webshops, skal der 1 eller 2 af den slags links til, før du ligger i top 3, hvis ikke du allerede placerer dig stabilt på en 1. plads.

… Og så må man jo have regnemaskinen frem. Der findes 6.600 søgninger på ’dameure’ pr. måned i Exact Match. Hvor mange ekstra ure vil du sælge, hvis du ligger nr. 1 og scorer de der (i gennemsnit) 35 % af søgningerne på ordet? Betaler det sig at kaste mellem 1.500 – 3.000 kr. efter artiklen og linket?

Hvem kan bruge strategien?

Ja, ovenfor tager vi udgangspunkt i en webshop. Det skulle meget gerne fremgå, at den slags virksomheder kan bruge strategien med ROI.

Via søgeordsanalyse og en smule regning på tilgængelige data, er det let at give et overslag på om, det kan betale sig.

Her vil jeg ikke regne eksponeringen med, men kun de SEO-mæssige faktorer – og du får jo verdammt noch mal både de bedste SEO-stråler, der findes derude – og omtale blandt en stor og interesseret målgruppe.

Webshops kan bruge strategien, men hvem ellers?

Jo, når du bevæger dig uden for emner, der blogges om i Danmark, bliver det selvfølgelig svært at finde sites, der vil blogge om dig. Der skrives om alle emner i DK, dvs. der er kun et fåtal af virksomheder, der opererer i brancher, der kun får input fra internationale kilder. Sandsynligvis snakker vi her om det, der ligger under promiller.

Næsten altid findes der ét eller andet obskurt fagblad, der skriver til virksomheden – med en lang mærkelig, men i nichen meget anerkendt fagjournalistisk tradition og én idealistisk redaktør bag roret.

Det kan være private fagblade (støttede af staten), universitetsmagasiner eller Peer Reviewed-udgivelser.

Uden for blogsfæren møder du journalisterne – i værste fald forskerne. Traditionen er stadig, at man skriver for lønnen, man får fra mediet – ikke gaver og penge fra annoncører. Journalister er sværere at arbejde med. De har en redaktør, et medie og et bagland, de alle står til ansvar for. Ligegyldigt, hvor gerne de vil hjælpe dig, er de låst af disse rammer.

Forskere er umulige at arbejde med. Jeg kender rimelig mange. En del har vi i familien. Der går vel en 200 år, før de falder for den slags arbejde. Ingen af dem er pt. til at hugge eller stikke i.

Emnerne, der blogges mest om i Danmark er mad og mode, men der blogges også om:

  • Computer & Internet
  • Hobby
  • Hus & Bolig
  • Job & Uddannelse
  • Kunst & Kultur
  • Natur & Dyr
  • Personlige
  • Rejser & Udland
  • Samfund & Politik
  • Shopping
  • Sport & Fritid
  • Sundhed & Helse
  • Underholdning
  • Videnskab

Se fx http://www.danskeweblogs.dk/ for detaljer.

Der er selvfølgelig også forskel inden for blogsfæren. Mode og madbloggerne kan efterhånden leve af deres skriverier og sponsorerede indlæg er én af indtægtskilderne. I andre sfærer er det lysten til at formidle – moralske overvejelser, etik, samfundsbevidsthed, fikse løsninger eller hobby, der motiverer deres skrivning. Afhængigt af, hvem vi taler om, findes større eller mindre incitament til at publicere for goods.

Derfor kan ikke kun webshops bruge strategien. Der findes mange bloggere, der befinder sig i samme niche som din virksomhed og med den rette henvendelse, vil du også kunne overtale dem til at bringe din Advertorial.

Således kan jeg sagtens forestille mig, at en del af bloggerne inden for alle de nicher, der listes ovenfor, kan overtales til at skrive om din servicee. Det kommer meget an på, hvordan du vinkler din forespørgsel og så det konkrete tilbud.

Store Vs. små og mellemstore virksomheder

Store virksomheder vil bruge strategien på kampagneniveau. Resten ville kunne bruge den til SEO af hele sitet.

Igen – og det gælder for alle mine indlæg – er det ingen mirakelkur, jeg foreslår. Vi skal frem med regnemaskinen og lave nogle overslag blandt en masse bekendte og også nogle ubekendte, før vi kan se om strategien giver mening for dit firma.

I hvert fald kender du nu en mulighed for både PR og SEOptimening, du ikke kendte før.

Advertorials er hot topic for tiden. Hvad synes du? Har du spørgsmål eller indvendinger?

Læs flere artikler i serien:

  1. CASE: Content Marketing via brugbare søgemaskineoptimerede artikler – for små og mellemstore virksomheder
  2. Gæsteblogging som Content Marketings-strategi – for små og mellemstore virksomheder
  3. Sponsorerede historier som Content Marketing – for små, mellemstore og store virksomheder
  4. Content Marketing på kampagne-niveau – for små, mellemstore og store virksomheder
  5. Content Marketing / Linkbuilding i pressearbejdet – for mellemstore og store virksomheder

 

Har du brug for Content Marketing?

 

Tjek ydelsen her

 

Af Torben Slot Dabelsteen
Af Torben Slot Dabelsteen
Torben er journalist & cand. mag. i filosofi & etnologi. Til dagligt arbejder han som tekstforfatter med produktion af indhold til nettet. Desuden specialiserer han sig i SEO, PR & Content Marketing.

6 Comments

  1. […] Give it away Content Marketing – for små, mellemstore og store virksomheder […]

  2. […] Give it away Content Marketing – for små, mellemstore og store virksomheder […]

  3. […] Give it away Content Marketing – for små, mellemstore og store virksomheder […]

  4. […] Give it away Content Marketing – for små, mellemstore og store virksomheder […]

  5. Eric Ziengs siger:

    Hej Torben

    Emnet er interessant og i den grad diskuteret. Du gennemgår emnet godt. Jeg kan dog i 99 ud af 100 tilfælde ikke anbefale at lave betalt blogging (advertorials) for at sælge produkter. Hvorfor:

    1) De fleste vil skrive, at indholdet er betalt, men med en meget lille font eller en farve, der tilfældigvis ligner baggrundsfarven meget. Det er for fristende.

    2) Det kommer frem gang på gang, at bloggere har skrevet noget for penge, som de ikke selv står inde for. Fx at uret du omtaler bliver solgt på DBA. Det ødelægger troværdighed for bloggeren, for brandet og forhandleren.

    3) Hvis du skal betale dig til omtale, betyder det vel at du ikke er interessant nok. Reklamer i TV for Coca Cola er i sig selv heller ikke interessante, så det må de betale for.

    4) Ressourcerne til den smule link juice du får fra linket, kunne være brugt at skabe godt indhold selv eller indgå i dialog med andre – det giver langvarrige relationer. Et link giver lidt link juice.

    5) I stedet lån uret til bloggeren, lad vedkommende bruge det og skrive en objektiv anmeldelse, hvorefter du får uret tilbage. Den slags test bør man kunne stå inde for. Ellers har du helt andre udfordringer på produktniveau!

    Jeg er som så ikke imod at betale sig til omtale. Men stå frem og gør det på en ordentlig måde i stedet for at blande earned og paid media sammen. Der er sikkert et eller to eksempler, hvor det giver mening, men som hovedregel ville jeg holde mig fra advertorials. Dit indlæg om links via PR beskriver en meget bedre tilgang 🙂

    Tak for du deler viden og diskuterer CM. Det er der brug for 🙂

    • Hej Eric
      Jeg er helt enig med dig, hvis vi er ude på at definere gode hensigter og noble motiver – men hvis vi bekender os til en lidt mere utilitaristisk eller resultatorienteret etik, har jeg disse indvendinger:

      1) Hvor mange blogindlæg har du skrevet, som folk faktisk linker til? … At lave linkbait via gode indlæg på din blog er lidt som viral markedsføring. Det kræver enorme ressourcer og lykkes kun 1 ud af x gange.

      2) Hvem gider gå med et ur indtil, man har skrevet sin anmeldelse færdig? Jeg er sikker på, at nogen vil gøre det, meeen regn med forholdsvis mange afslag, når du sender din forespørgsel.

      3) Det er ikke en smule link-juice, du får. Gjort rigtigt er det den mest saftige juice, der findes på nettet! … Mine vigtigste rankings er ordene ’tekstforfatter’, ’content marketing’ og ’søgeordsanalyse’. Jeg har ikke nået dem via Advertorials, men det kunne jeg sagtens have gjort. Sikkert ville det oven i købet have sparet mig for både noget tid og nogle anstrengelser.

      4) Det handler ikke om at være interessant. Det handler om Return of Investment. … Husk, at det mest interessante ofte er fiasko efter succes: Kurt Cobain, Jim Morrison, Stein Bakker. Den er svær at vinkle, hvis du vil tjene penge for en kunde på Content Marketing.

      Jeg sætter pris på din kommentar, men jeg tror ikke helt, du indser potentialet ved strategien. De rette gaver, 10 e-mails, 2 – 6 PR3-4-links fra blogs i din niche. Jeg kan godt fortælle dig: Det rykker ved dine placeringer. Rigtigt tilrettelagt giver det en mærkbar ROI

Skriv et svar til Content Marketing på kampagne-niveau Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.