Email marketing: Derfor er PDF-filer bandlyste på nettet!

Hesteslagtning i Tisvildeleje er intet ift. dyremishandling i Danmark generelt
27/06/2013
E-mail marketing - Nyhedsbrev
E-mail marketing – 38 ideer til historier til dit nyhedsbrev
08/10/2013
Hesteslagtning i Tisvildeleje er intet ift. dyremishandling i Danmark generelt
27/06/2013
E-mail marketing - Nyhedsbrev
E-mail marketing – 38 ideer til historier til dit nyhedsbrev
08/10/2013


Det er ikke ualmindeligt, at små og endda mellemstore virksomheder bruger laaaang tid på at skrive historier til deres nyhedsbrev for derefter at samle og udsende dem i en PDF.

Efterfølgende kommer PDF’en så til at ligge på deres hjemmeside under ’Tidligere nyhedsbreve’ eller en lignende overskrift.

Det er et problem.

Din e-mail markedsføring kan blive mere effektiv. Når du konverterer dine nyhedsbreve til PDF og udgiver dem på din hjemmeside, udnytter du på ingen måde de muligheder for eksponering, dine skriverier egentlig giver dig.

PDF-formatet egner sig ikke til udgivelse på internettet. PDF’er klarer sig dårligt i søgemaskinerne. De afskærer dig fra søgetrafikken, dine historier kunne generere.

E-mail markedsføring: Derfor bør du ikke udgive i PDF’er på nettet

PDF’er egner sig fint til dokumenter, der sendes pr. mail og udskrives før læsning. De egner sig fremragende til dokumenter, der indeholder kompliceret grafik og læses på print, men de må altid blive second choice, når det kommer til nettet.

Dels tager PDF’er lang tid at åbne i forhold til HTML-sider (normale websider). Det konflikter med brugernes lave tålmodighedstærskel på nettet. Dels – og sikkert af samme grund – rangerer PDF’er dårligere i Google end dokumenter i samme og endda markant lavere kvalitet, der produceres i HTML.

Hvis du udgiver i PDF, kommer du i høj grad til at se bort fra den søgetrafik, som ældre nyhedsbreve med sikkert udmærkede historier vil kunne give dig.

Lav ordentlig e-mail markedsføring: Hvis du gerne vil have så mange som muligt til at læse dine historier, så udgiv historierne i HTML i stedet for PDF.

Hvornår bruge PDF til e-mail markedsføring?

PDF-formatet har mange fordele.

Filerne fylder næsten ingenting. Derfor kan du sende hele bøger som vedhæftede PDF’er i mails, mens du mange gange næppe vil kunne sende et design-udkast som en Photoshop- eller Indesign-fil.

Det er meget lettere at skabe et fedt PDF-dokument end, det er at lave samme grafiske spidsfindigheder i HTML.

For det første tager det meget længere tid at HTML-kode sig frem til grafik, du kan skabe på en halv time i Photoshop eller Indesign – og derpå konvertere til PDF.

For det andet har dit website et stylesheet i forvejen, som du bliver nødt til at erstatte for, at kode, du laver i HTML, kommer til at ligne det, du kreerer i Dreamweaver (program til fabrikation af hjemmesider) og vil have ud på din hjemmeside.

Hvis dokumentet skal printes og frem for alt se fedt ud grafisk, er PDF langt den nemmeste løsning.

… Så er det bare det, at smukke dokumenter til nettet er ligegyldige, hvis folk ikke har tålmodighed til at åbne dem – og hvis ingen finder og læser dem på nettet.

E-mail markedsføring gælder om, at få folk til at læse dem.

Grafik er gavepapir

Som tekstmand er jeg måske lidt forudindtaget her. Mange vil dog sige det samme: Meget ofte vil grafik være ren indpakning, mens budskaberne, der formidles via tekst i dokumentet, er det, der egentlig konverterer.

Slæk dine krav til grafisk udformning.

Lever historierne i din e-mail markedsføring i HTML. Det behøver ikke se fantastisk ud, så længe den input, du deler, er værdifuld for din målgruppe.

Det allerbedste, du kan gøre, hvis du vil eksponere dig, er at gøre meget ud af dine historier, virkelig kæle for modtagerne af din e-mail markedsføring. Samtidig bør du optimere dine historier, så de efterfølgende bliver søgbare på ord, som kunder og potentielle kunder bruger for at finde info, du kan levere – og varer, du sælger.

Sådan går du til e-mail markedsføring

Når jeg får til opgave at skrive et nyhedsbrev for en kunde, laver jeg allerførst en søgeordsanalyse. Søgeordsanalysen viser dig alle de søgetermer, som folk, der kunne finde på at købe hos dig, placerer i Google.

Derefter kan vi enten finde på historier til din e-mail markedsføring, der specifikt går efter relevante søgeord. Vi kan også kreere historier fra alle mulige andre vinkler og så optimere de enkelte efter de mest nærliggende søgeord på listen over termer, søgeordsanalysen ender med.

Søgeordsanalysen viser dig ord, der

  1. … er relevante for dit website og placeres af aktuelle eller potentielle kunder
  2. … har mange søgninger
  3. … er mulige for dig at rangere højt på med netop dit SEO-budget (søgeoptimerings-…) og de anstrengelser, du kan lægge for at få gode placeringer på søgeord i Google

Når søgeordsanalysen har vist, hvilke søgeord, det afhængigt af din virksomhed giver mest mening for dig at ranke på – finder jeg en strategi for dine nyhedsbreve. Strategien konciperes i tæt samarbejde med dig.

Når strategien er fundet, går skrivningen i gang.

Brug E-mail markedsførings-software

Jeg sender aldrig nyhedsbreve ud via gmail eller anden gængs privat-mailsoftware.

Jeg bruger altid nyhedsbrevs-software. Det kan du også gøre. Det giver mange fordele. Kunderne forventer det – og det er næsten gratis – dvs. det er helt gratis, hvis du lige er begyndt og har under 2.000 modtagere af nyhedsbrevet.

Der findes mange forskellige slags mail marketings software.

Nogle cms’er har deres eget software indbygget. Selv har jeg mest erfaring i at bruge Mailchimp, som alle websites kan bruge – ligegyldigt, hvilken kodning eller CMS.

Hvad end, du bruger, har dit nyhedsbrev den funktion, at det skal gøre opmærksom på ting, der ligger på dit website. Det kan være nye historier, features ved dit website, tools osv. Få 38 ideer til dit nyhedsbrev her.

Når jeg snakker om, at nyhedsbrevet bør ligge i HTML, mener jeg ikke de HTML-sider, som du kan få dit nyhedsbrevs-software til at lave og sende ud.

Om du sender nyhedsbrevet ud som ren tekst eller en HTML-template er en anden snak. HTML’en, jeg taler om, er de historier, der ligger på din hjemmeside, som nyhedsbrevet linker til. Hvis du udgiver flere historier ad gangen i dit nyhedsbrev, vil du typisk præsentere historierne via en HTML-template med tekstuddrag, der linker til de fulde historier på din hjemmeside. Det er den eller de fulde historier, som nyhedsbrevet henviser til på din hjemmesideside, der skal ligge i HTML. Hvis de gør det, får du søgetrafik  – ud over den umiddelbare eksponering et nyhedsbrev giver. … Jeg håber, du forstår, hvad jeg mener. Ellers læg en kommentar.

SEO af PDF-dokumenter

Jeg har set virksomheder, der udgiver deres nyhedsbrev som PDF, men jeg har også set virksomheder, der bruger tid på at producere tutorials (brugsanvisninger) til sine produkter og udgive dem som PDF-dokumenter. Her gælder samme pointe: Slæk på design-krav. Udgiv dem i HTML. Det vil give dig søgetrafik.

Det betyder langtfra, at det er umuligt at søgemaskineoptimere PDF’er. Det kan du sagtens. De vil bare aldrig komme til at ranke så godt som almindelige HTML-sider.

Hvis du i forvejen har et hav af PDF’er liggende på dit website, kan SEO af dem være en vej at gå. Det tager jo immervæk noget tid at omsætte PDF’er til HTML. Spørgsmålet er om, det kan betale sig.

Nu ved du i hvert fald, at du ikke skal udgive flere af dem i fremtiden, hvis du på nogen måde kan undgå det.

Af Torben Slot Dabelsteen
Af Torben Slot Dabelsteen
Torben er journalist & cand. mag. i filosofi & etnologi. Til dagligt arbejder han som tekstforfatter med produktion af indhold til nettet. Desuden specialiserer han sig i SEO, PR & Content Marketing.

2 Comments

  1. […] Det kan du læse mere om i artiklen: Email markedsføring: Glem ikke søgetrafik, du kan få via nyhedsbreve […]

  2. Tue Lindblad siger:

    Hej Torben.

    Rigtig god artikel. Men der er en ting jeg er (rørende) uenig i.

    Gratik er ikke “bare” gavepapir! 🙂

    Content er king, men hvad ser brugeren før dit indhold? Dit design. Det gælder både hjemmesider og emails.

    Du kan have verdens bedste indhold på din kedelige standard wordpress blog, uden at nogle vil opdage det.

    Jeg mener grafik er til conent, hvad kost er til styrketræning! Ellers fremragende artikel og side.

    Vi tales ved, Tue

Skriv et svar til E-mail marketing – 38 historier til dit nyhedsbrev Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.